Volg de achtervolger een goede strategie?

» Posted by on Nov 20, 2010 in Alle berichten, Business - ICT Alignement, Strategie | 1 comment

Volg de achtervolger een goede strategie?

Een gewaardeerd collega van mij schreef ooit eens een artikel “volg de achtervolger”, waarin hij in zijn artikel uitleg gaf over Microsoft die met zijn Internet browser zijn concurrent Netscape overwon en hoe Microsoft in de wereld van server virtualisatie zijn concurrent VMware zou gaan inhalen.

Maar hoe bepaal je als ondernemer welke technologie je wel of niet moet gaan inzetten en op welk moment.

Een mooi vergelijk is te maken met de wielersport. De renner die in het begin van de wedstrijd alleen op kop gaat rijden zal veel aandacht krijgen, maar vaak is gebleken dat hij niet de uiteindelijke winnaar wordt en zelfs niet het podium betreed. Zelfs niet als de kopgroep uit meerdere renners bestaat.

Maar waar moet je dan wel zitten om kans te maken op het podium?

In de praktijk blijkt dat de renners die in de eerste achtervolgingsgroep zitten de grootste kans maken op een podiumplek. Rijd je structureel te ver achteraaan dan kan je al niet mee met deze groep en is je kans nihil, maar zorg je dat je bij de eerste achtervolgersgroep zit dan zijn je kansen heel hoog.

Rijd je te ver achteraan heb je zelfs grote kans dat je te laat de finish haalt waardoor je de volgende dag niet meer mee mag doen (als je uitgaat van bijvoorbeeld de Tour de France). Vooraan in de tweede achtervolgersgroep rijdt lekker, maar kans op het podium is er ook niet. Je doet je ding, maar een ster zal je nooit worden.

De grootste kans is door structureel in de eerste achtervolgersgroep te zitten. Vooraan, maar net niet helemaal.

Vergelijk dit eens met bedrijven die innovatieve technologie wel/niet inzetten. Bedrijven die vooraan lopen hebben kans dat ze hierdoor tijdelijk een grote voorsprong hebben maar uiteindelijk ook voor de leerkosten opdraaien, waardoor weer achterstand wordt opgelopen.

Bedrijven die helemaal niet innoveren blijken uiteindelijk van de markt te verdwijnen.

Wat doet u als ondernemer? Zit u in de kopgroep, rijdt u in het peloton of kiest u toch om in de eerste achtervolgersgroep te gaan zitten?